SYSTEM OŚWIATOWY POWIATU
ORGANIZACJA PRACY SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W 2020 R.
W 2020 r. Powiat Pilski prowadził 10 szkół ponadpodstawowych oraz 5 placówek oświatowych i szkół specjalnych.
Szkoły ponadpodstawowe:
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego w Piłce Siatkowej w Pile,
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile,
Zespół Szkół Technicznych w Pile,
Zespół Szkół przy Teatralnej w Pile,
Zespół Szkół Budowlanych w Pile,
Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile,
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile,
Zespół Szkół w Łobżenicy,
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku.
Placówki oświatowe i szkoły specjalne:
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej w Pile,
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy,
Młodzieżowy Dom Kultury "Iskra" w Pile,
Powiatowe Centrum Edukacji w Pile.
Zatrudnienie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej w roku szkolnym 2019/2020 oraz 2020/2021
W roku szkolnym 2020/2021 w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Pilski odnotowano zatrudnienie na poziomie 566,10 etatów wśród kadry pedagogicznej oraz 205,24 etatów wśród kadry administracji i obsługi. Oznacza to spadek zatrudnienia o odpowiednio 4,18 i 9,45 etatów w stosunku do roku szkolnego 2019/2020. Łączne zatrudnienie w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Pilski w roku szkolnym 2020/2021 wyniosło 771,34 etatów.
Struktura kadry pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych w roku szkolnym 2019/2020 wg etatów
Stan organizacyjny szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2019/2020
W roku szkolnym 2019/2020 do szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Pilski uczęszczało 5.263 uczniów w 220 oddziałach. Oznacza to, że średnia liczebność oddziału wyniosła 23,92. Średnia liczba uczniów na etat nauczycielski we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych wynosiła 10,32, natomiast średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział 2,32. Najniższa liczba uczniów na etat przypadała w szkołach i placówkach zajmujących się edukacją specjalną. Również w tych jednostkach, odwrotnie proporcjonalnie do poprzedniego wskaźnika, odnotowano najwyższą liczbę etatów nauczycielskich na oddział.
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
W Powiecie Pilskim prowadzone jest kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbywa się ono w szkołach i placówkach specjalnie do tego celu powołanych, jak i szkołach masowych. Kształcenie uczniów odbywa się w szkołach specjalnych - w szkole podstawowej, w szkole przysposabiającej do pracy oraz branżowej szkole I stopnia.
W szkołach prowadzonych przez Powiat Pilski realizowane jest indywidualne nauczanie. Podstawą do wydania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania jest stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający lub uniemożliwiający mu uczęszczanie do szkoły.
W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Pilski stworzone są również warunki kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zdiagnozowany u nich różny stopień niepełnosprawności. Na mocy porozumienia zawartego z Ministrem Edukacji Narodowej, Powiat Pilski w 2020 r. realizował zadania wynikające z programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem”, pełniąc jednocześnie w naszym powiecie rolę ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego.
W ramach rządowego programu „Za życiem” Powiat Pilski/Poradnia realizował bezpłatnie następujące działania:
udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka,
wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form specjalistycznej pomocy,
koordynowanie działań wspierających na rzecz dziecka i jego rodziny,
organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wymiarze do 5 godzin tygodniowo – dla danego dziecka oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów.
Poradnia pełniła rolę tego ośrodka, część zajęć odbywała się w nowo wybudowanej Sali przy SOSW. W roku szkolnym 2019/2020 nauczanie indywidualne objęło 30 uczniów, z czego najwięcej - 18 - uczęszczało do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Pile.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile
W Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile prowadzone były działania diagnostyczne oraz terapia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W roku szkolnym 2019/2020 przeprowadzono 3.339 badań diagnostycznych:
1135 diagnoz pedagogicznych,
1294 diagnozy psychologiczne,
704 diagnozy logopedyczne,
135 diagnoz zawodoznawczych,
71 integracji sensorycznych.
Wydano 1.371 dokumentów:
438 orzeczeń,
59 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
743 opinii,
131 informacji o badaniu.
Ponadto, prowadzono działalność terapeutyczną, która obejmowała:
indywidualną terapię pedagogiczną - 107 uczestników,
indywidualną terapię logopedyczną - 587 uczestników,
indywidualną terapię psychologiczną - 196 uczestników.
W zajęciach grupowych aktywizujących do wyboru kierunku kształcenia i zawodu uczestniczyły łącznie 5.393 osoby, z czego 64 dzieci w wieku przedszkolnym, 667 uczniów szkół podstawowych oraz 4.662 uczniów szkół ponadpodstawowych. Łącznie pomocą objęto 6.283 osoby.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pile
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego działa szkoła podstawowa specjalna oraz szkoła specjalna przysposabiająca do pracy. Odrębną formą w placówce są zajęcia specjalistyczne wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Zgodnie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Ośrodek dba o wszechstronny rozwój ucznia, stwarza warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego wychowanków poprzez różnego rodzaju zajęcia o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym. Nauczyciele, wychowawcy posiadają niezbędne kwalifikacje do zajęć o różnym charakterze. Poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi i rewalidacyjnymi w Ośrodku realizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia logopedyczne, terapia psychologiczna, terapia pedagogiczna, integracja sensoryczna, zajęcia terapeutyczne doskonalące motorykę małą i dużą, metodą Tomatisa, EEG Biofeedback, muzykoterapia, socjoterapia, tyfloterapia, czy surdoterapia.
Praca z każdym uczniem w Ośrodku jest wysoko zindywidualizowana - zespół nauczycieli i wychowawców pracujący z uczniem opracowuje dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, a dwa razy do roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny jego funkcjonowania.
W Ośrodku systematycznie wdrażane są projekty edukacyjne oraz innowacje pedagogiczne, w roku szkolnym 2019/2020 realizowano:
Projekt edukacyjny "Kochamy naszą planetę",
Program edukacyjny "Tikowa pasja",
Program autorski "Poznaję uczucia",
Program MEN "Szkoła pamięta",
Innowacja "Technologia sprzymierzeńcem w nauczaniu języka angielskiego",
Projekt "Szkoła na Widelcu",
Projekt "Rzuceni na głęboką wodę" - uczniowie nurkowali na Jeziorze Płotki.
Przy Ośrodku działa Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci Niepełnosprawnych "Otwarte Serca", które skupia nauczycieli i rodziców dzieci. Stowarzyszenie wspierało i organizowało wiele imprez, które miały na celu promocję Ośrodka.
Wychowankowie w roku szkolnym 2019/2020 mieli możliwość skorzystania z różnych kół zainteresowań i udziału w zajęciach między innymi:
Pilskiego Teatru Tańca,
Chóru szkolnego,
Koła Tropicieli,
Grupy Wolontariatu,
Koła bowlingowego,
Koła rowerowego,
Koła Młodych Odkrywców,
Koła sportowego,
Koła zainteresowań - Nowe Technologie TIK,
Miejskich Rajdów Pieszych "Zagadkowe Miasto",
Zajęć metodą Weroniki Sherborne,
Zajęć sportowych na basenie.
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy tworzy Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy i Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kijaszkowie. W roku szkolnym 2019/2020:
realizowano zalecenia z orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie edukacji wychowanków i ich codziennego funkcjonowania,
współpracowano z rodzicami wychowanków, a informacje przekazane przez rodziców były na bieżąco wykorzystywane w pracy z młodzieżą.
wychowankowie otrzymywali właściwe wsparcie w specjalistycznych zajęciach terapeutycznych w ich często trudnych sytuacjach życiowych i problemach na ścieżce edukacyjnej,
prowadzono Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile
W roku szkolnym 2019/2020 w Zespole Szkół Gastronomicznych edukację kontynuowało 25 uczniów z niepełnosprawnością, a 3 uczniów ze szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy zakończyło edukację.
W czasie roku szkolnego zorganizowane zostały różne wyjścia do placówek, miejsc publicznych, gdzie uczniowie mogli uczestniczyć w integracji ze środowiskiem lokalnym. Uczniowie mieli możliwość spotkać się z doradcą zawodowym, uczestniczyć w zajęciach dodatkowych "Kreatywnym być", jak również w zajęciach teatralnych. W czasie zajęć z arteterapii uczniowie z niepełnosprawnością uczestniczyli w edukacji włączającej. Dzięki zajęciom mogli odwzorowywać od młodzieży w normie intelektualnej właściwe zachowania. W roku szkolnym 2019/2020 nauczyciele Zespołu Szkół Gastronomicznych podjęli kształcenie z zakresu pedagogiki specjalnej. Jeden z nauczycieli zakończył edukację z zakresu surdopedagogiki, jak również tyflopedagogiki. Dwóch nauczycieli kontynuuje studia podyplomowe.
DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI
System dopłat do doskonalenia i dokształcania nauczycieli funkcjonuje w celu zdobycia nowych, bądź uzupełnienia już posiadanych przez nauczycieli kwalifikacji. Z systemu dopłat mogą skorzystać nauczyciele, którzy chcą:
ukończyć kursy nadające kwalifikacje,
ukończyć studia licencjackie - jako drugi kierunek,
ukończyć studia magisterskie,
zdobyć na studiach podyplomowych dodatkowe kwalifikacje, w tym do nauczania drugiego przedmiotu na kierunkach zgodnych z potrzebami kadrowymi szkoły i placówki oraz powiatowych jednostek oświatowych,
poszerzyć wiedzę i umiejętności z prowadzonych zajęć poprzez udział w kursach, konferencjach, szkoleniach i warsztatach, których plany związane z doskonaleniem się i podnoszeniem kwalifikacji są zgodne z potrzebami szkół i placówek, w których pracują oraz potrzebami organu prowadzącego.
W roku szkolnym 2019/2020 na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wydatkowano 189.686,29 zł. W tym na:
studia podyplomowe: 114.043,81 zł,
szkolenia i kursy doskonalące: 74.942,49 zł,
delegacje: 200,00 zł,
materiały szkoleniowe: 499,99 zł.
Łączna liczba nauczycieli korzystających z dofinansowania wyniosła 642.
SZKOŁY I PLACÓWKI NIEPUBLICZNE
DOTACJE Z BUDŻETU DLA SZKÓŁ NIEPUBLICZNYCH w 2020 r.
13 492 849 zł
+32,14%
do roku 2019
W Powiecie Pilskim do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wpisanych jest łącznie 88 szkół i placówek, z czego:
30 szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych,
47 placówek niepublicznych, prowadzących działalność w formie kursów i szkoleń,
11 szkół niepublicznych bez uprawnień szkół publicznych.
Dotacje z budżetu Powiatu Pilskiego w roku szkolnym 2019/2020 otrzymały:
II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Technikum Zawodowe Centrum Kształcenia „ Nauka” w Pile,
Technikum "TEB Edukacja" w Pile,
Policealne Studium Zawodowe Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych „Żak” w Pile,
Policealna Szkoła Zawodowa dla Dorosłych „Żak” w Pile,
Policealna Szkoła Opieki Medycznej „Żak” w Pile,
Studium Medyczne TEB Edukacja w Pile,
Policealna Szkoła TEB Edukacja w Pile,
Medyczna Policealna Szkoła „Cosinus” w Pile,
Zaoczna Policealna Szkoła „Cosinus” w Pile,
Zaoczna Policealna Szkoła „Cosinus I” w Pile,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile.